Rujukan Lengkap Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

Tuesday, April 29, 2014

Rujukan Lengkap Peperiksaan Akauntan Gred W41

Panduan Peperiksaan Akauntan Gred W41

Pendahuluan

Pada kali ini, kami akan kongsikan contoh soalan peperiksaan untuk jawatan Akauntan Gred W41. Seperti mana yang sudah diuar-uarkan di laman web rasmi SPA Malaysia sejak awal-awal lagi, bahawasanya satu peperiksaan akan diadakan pada hari Selasa nanti yakni pada 06 Mei 2014 di seluruh tanahair. Peperiksaan anjuran SPA ini adalah bertujuan untuk menapis calon-calon yang layak untuk dipertimbangkan ke jawatan Akauntan Gred W41.

Sejajar dengan itu pula, permintaan untuk mendapatkan panduan Akauntan Gred W41 ini juga mendadak tinggi dengan serta merta berikutan statistik calon yang gagal adalah 92% tanpa persediaan yang betul dan rapi. Hal ini adalah kerana objektif peperiksaan ini diadakan adalah untuk mengurangkan seberapa ramai calon yang boleh disebabkan jumlah calon yang terlalu ramai memohon.

Menyedari hal ini, pihak InfoKerjaya (sebuah syarikat pengeluar panduan peperiksaan SPA yang berdaftar dengan SSM) berbesar hati untuk berkongsikan rujukan lengkap soalan-soalan peperiksaan daripada peperiksaan bertulis Akauntan Gred W41 yang terdahulu supaya anda tidak terkejut dengan jenis soalan yang bakal dikemukakan nanti.

Persaingan antara calon semakin sengit saban tahun, perkara ini tidak boleh dinafikan lagi. Terutamanya disebabkan faktor graduan yang menamatkan pengajian tiap tahun, di samping graduan sedia ada yang masih belum mendapat pekerjaaan. Jadi calon haruslah lulus dengan cemerlang bagi melayakkan anda menjawat jawatan Akauntan Gred W41 ini nanti.

Kenapa Ramai Calon Akauntan Gred W41 Yang Masih Gagal?

Seperti mana yang dinyatakan tadi, analisis statistik calon yang gagal setiap tahun menunjukkan angka yang sangat tinggi kerana tiada persediaan awal seperti ini. Mungkin ada di antara pembaca yang memandang ringan tentang persediaan awal (sama seperti ketika mengambil peperiksaan di zaman persekolahan dahulu), tetapi percayalah persediaan awal inilah yang akan membantu anda ketika menjawab soalan-soalan yang bakal dikemukakan nanti.

Format Soalan Peperiksaan Akauntan Gred W41

Secara ringkas, soalan bagi peperiksaan Akauntan Gred W41 ini tidaklah banyak berbeza dari segi format kecuali skop soalan yang ditujukan yang berlainan. Berikut adalah skop yang akan disoal:

Seksyen A – Pengetahuan Am Mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling
Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah

Seksyen A – Pengetahuan Am Mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling
Masa diberikan: 40 minit
Bilangan Item Soalan: 50

Tujuan seksyen A ini adalah untuk menguji daya pengetahuan dan kesedaran calon terhadap perkara semasa yang berlaku di Malaysia dan dunia sekeliling. Calon diperlukan mengetahui secara umum dan spesifik mengenai aspek ekonomi, aspek kewangan, aspek perdagangan, aspek teknologi, aspek pentadbiran dan aspek sosial Malaysia. Soalan-soalan akan ditarafkan sehingga peringkat pengetahuan am yang mana difikirkan patut diketahui oleh rakyat Malaysia yang mempunyai diploma dalam pelbagai bidang akademik (kerana calon yang menduduki peperiksaan ini terdiri daripada pelbagai bidang). Calon-calon haruslah sering mengikuti perkembangan-perkembangan semasa dunia melalui surat khabar, majalah dan buku-buku. Ini akan menjadi suatu kelebihan kepada calon untuk menjawab soalan-soalan di seksyen A ini. Calon perlu sentiasa mengemaskini maklumat yang diketahui tentang isu semasa yang berlaku di dalam negara dan luar negara. Antaranya ialah berkenaan NKRA, GTP, BR1M, MH370 dan sebagainya.

Tips penting: Pengetahuan asas perakaunan dan prinsip akaun, perdagangan dan ekonomi juga adalah merupakan soalan popular di seksyen A ini!

Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah
Masa diberikan: 45 minit
Bilangan Item Soalan: 40

Dalam seksyen B ini pua, calon-calon dikehendaki menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Secara umumnya, ia adalah soalan berkaitan Matematik atau pengiraan dan logikal akal. Berdasarkan pengalaman pihak Infokerjaya, selalunya seksyen B akan dipecahkan pula kepada beberapa subseksyen lagi seperti berikut:

Subseksyen Kemahiran Logikal
Dalam subseksyen ini, anda dikehendaki menggunakan segala pengetahuan, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat untuk memilih jawapan yang paling tepat bagi menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan.

Subseksyen Kemahiran Interpretasi Maklumat
Anda akan diberi beberapa set soalan penyelesaian masalah yang menggunakan angka dan perangkaan. Masalah yang diberi perlu dianalisa untuk menyelesaikan soalan yang dikemukakan. Calon boleh mengunakan graf, jadual, rajah, carta alir dan sebagainya untuk calon memberi jawapan dan keterangan.

Subseksyen Konsep Asas Matematik
Dalam subseksyen Konsep Matematik ini, anda perlu menggunakan kemahiran merangkumi topik algebra dan geometri. Konsep asas Matematik ini adalah tidak melebihi Sukatan di peringkat Sijil Pelajaran malaysia (SPM). Oleh itu, soalan-soalan ini dianggap SPA sebagai sesuai untuk kesemua calon yang terlibat.

Tips penting: Calon lain dalam jurusan Matematik tidak mendapat kelebihan di seksyen ini kerana soalan-soalan yang dikemukakan merupakan soalan logik sahaja. Proses penyelesaian masalah tersebut pula cuma mengaplikasikan konsep-konsep Matematik di peringkat SPM.

Dapatkan Rujukan Lengkap Contoh Soalan Akauntan Gred W41

Untuk membolehkan calon menjawab soalan-soalan di semua seksyen dan subseksyen ini dengan baik, calon disarankan untuk mendapatkan panduan yang akan dikeluarkan oleh pihak InfoKerjaya. Di atas permintaan calon tahun ini dan memang sudah terbukti oleh calon yang terdahulu yang telah berjaya lulus dengan cemerlang.

Kali ini, pihak Inforkerjaya berjaya mengumpul soalan-soalan yang sering disoal dalam peperiksaan Akauntan Gred W41. Contoh soalan ini berdasarkan maklumat yang diperolehi melalui peperiksaan yang lepas.

Apa kandungan Rujukan Lengkap Contoh Soalan Akauntan Gred W41?

Rujukan contoh soalan Akauntan Gred W41 ini mengandungi:

1. Dilengkapi panduan khusus,
2. Huraian format umum,
3. Tips dan teknik menjawab setiap seksyen dan subseksyen,
4. Jenis-jenis soalan yang disoal,
5. Skema jawapan yang berautoriti.

Skema jawapan yang tepat lagi berautoriti ini memudahkan anda membuat rujukan dan ulangkaji. InsyaAllah, calon akan dapat membiasakan diri dengan jenis soalan apabila menjelang peperiksaan sebenar Akauntan Gred W41 nanti.

Apa Faedah Rujukan Ini Kepada Anda?

Daripada maklum balas yang diterima dan daripada pengalaman kami sendiri dengan pihak InfoKerjaya, rujukan contoh soalan Akauntan Gred W41 mereka tidak pernah mengecewakan calon. Malahan, ramai yang berterima kasih di atas panduan yang diberikan.

Berbekalkan rujukan contoh soalan dan skema jawapan yang disediakan nanti, calon sepatutnya dapat menjawab soalan dengan lebih mudah kerana skop soalan yang bakal diutarakan biasanya tidak banyak berlainan setiap tahun. Oleh itu, set ulangkaji koleksi soalan yang disediakan oleh pihak InfoKerjaya tentunya amat membantu persediaan anda.

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Panduan Ini?

Sebagaimana yang telah dihebahkan oleh pihak Infokerjaya sebelum ini, jualan panduan ini akan dibuka selama 5 hari sahaja bermula 01 Mei hingga 05 Mei 2014. Iya, cuma 5 hari sahaja. Tidak lebih dan tidak kurang. Siapa cepat, dia dapat.

Daripada pengalaman jualan yang terdahulu, ramai yang berasa sesal kerana tidak mendapatkan panduan ini pada permulaan jualan disebabkan jumlah kuota dan tarikh penjualan sudah ditutup. Jadi, calon amatlah digalakkan untuk menjadi pembeli yang terawal supaya tidak terlepas seperti calon-calon yang terdahulu.

Klik pautan di bawah, masukkan emel dan tunggu makluman daripada pihak kami apabila jualan dibuka nanti.


P/s: Menjadi yang terawal bukan saja memberi anda peluang untuk mendapatkan panduan ini, tetapi memberi lebih masa kepada anda untuk mengulangkaji semua soalan dengan lebih fokus.

Apa Jaminan Pembelian Anda?

Iya! Pihak InforKerjaya akan mengembalikan wang yang anda keluarkan untuk membuat pembelian. 100 peratus dikembalikan tanpa dikurangkan walau sesen pun. Andai sesudah anda membaca dan menduduki peperiksaan Akauntan Gred W41 kemudian anda dapati ia tidak membantu sedikit pun.

Manfaat Lain Panduan Akauntan Gred W41 Ini

Berdasarkan respon dan maklum balas diterima daripada calon terdahulu, nampaknya calon sangat berpuas hati dengan isi kandungan yang disediakan oleh pihak Infokerjaya yang serba lengkap dari segi jenis soalan dan skema jawapan yang disediakan. Arasnya dikatakan agak mirip dengan soalan peperiksaan sebenar!

Sehingga kini, memang belum ada lagi panduan selengkap yang disediakan oleh pihak Infokerjaya ini. Disebabkan team InfoKerjaya memang sudah lama berada dalam pasaran Malaysia dan sudah membantu ramai calon lulus peperiksaan SPA sejak tahun 2009 lagi sehinggalah hari ini.

Dengan kawalan mutu yang ketat: dari segi jumlah jualan, kualiti panduan dan masa yang singkat; pihak infoKerjaya sentiasa mengemaskini panduan tersebut dari semasa ke semasa berdasarkan kesesuaian format peperiksaan yang paling terkini.

Jika anda merupakan calon peperiksaan bagi Akauntan Gred W41, panduan ini adalah amat berguna untuk anda. Mula biasakan diri dengan soalan dan jawapan Akauntan Gred W41 dari awal. InsyaAllah, kejayaan itu adalah bagi orang-orang yang rajin berusaha. Jadilah yang terawal untuk mendapatkan panduan ini sebelum terlambat dan peluang tertutup buat anda.

Bagi pembaca dan calon yang terpanggil menduduki peperiksaan bertulis Akauntan, anda boleh mendapatkan Set Contoh Soalan dan Jawapan serta Pakej Rujukan Peperiksaan Bertulis Akauntan Gred W41 dengan melanggan sebagai pembaca blog ini.

Kepada pembaca dan calon yang telah melanggan terdahulu, pihak kami akan menghantar link pembelian pakej rujukan tersebut terus ke emel anda.

Klik pautan di bawah, masukkan emel dan tunggu makluman daripada pihak kami apabila jualan dibuka nanti.

(Pastikan Anda Semak Emel Anda Untuk Sahkan Langganan)

No comments:

Post a Comment